Boken "The Educator's Guide to Action Research" tar for seg hvordan datadrevet beslutningsmaking (DDDM) og problemløsning i klasserommet og på skolene er essensielt for å drive med handlingsforskning. Dette er en nødvendig tilnærming for å møte både de instructional, atferdsmessige og sosiale emosjonelle behovene til elever med varierte læringsbehov. Likevel opplever mange nyutdannede lærere utfordringer med å forstå sammenhengen mellom DDDM og handlingsforskning. Boken er laget for å styrke læreres kunnskap og ferdigheter innen innsamling, analyse og anvendelse av data slik at de på en effektiv måte kan planlegge undervisning, overvåke fremgang og gi nødvendig støtte til elever i et helhetlig system. Denne brukervennlige boken fungerer både som en referanse og en praktisk ressursguide. Hver kapittel setter forskning i kontekst av praksis og utvider læringen gjennom casestudier, kortfattede skildringer, eksempler, praktiske strategier, virkelige scenarioer, ressurser og diskusjonsspørsmål til slutt av hvert kapittel. Med et fokus på både allmenn- og spesialpedagogikk er dette en omfattende og tilgjengelig ressurs som vil bidra til å avmystifisere handlingsforskning ved å beskrive hvordan DDDM, handlingsforskning, og pedagogisk praksis henger sammen.