I boken 'The Enchanting Kinora' går Elizabeth Evans i dybden på Kinora-systemet, en banebrytende amatørfilmopplevelse som ble lansert i 1903. Dette systemet, markedsført som både mer tilgjengelig og tryggere enn filmkameraer, representerer et av de tidligste forsøkene på å skape et hjemmemarked for bevegelige bilder. Evans plasserer Kinora i et teknologisk, industrielt og samfunnskulturelt perspektiv, og utforsker hvordan tidlige forsøk på å tilpasse bevegelige bilder til hverdagen ble utformet. Hun analyserer grundig 84 tidligere uutforskede Kinora-ruller, filmet med det tidlige filmkameraet mellom 1908 og 1913, som tilhører Smedley-samlingen. Disse inkluderer 23 ruller som ble produsert for offentligheten og flere som kun var ment for privat visning av Smedley-familien. Evans vurderer rullene som materielle objekter, der hun ikke bare fokuserer på innholdet, men også på hvordan samlingen ble bevart og katalogisert av familiemedlemmer. I tillegg reflekterer hun over sin egen tilknytning til rullene som Smedleys oldebarn.