Forskere innen spesialpedagogikk har utviklet en kunnskapsbase med evidensbaserte metoder som forbedrer resultatene for studenter med funksjonshemminger. Imidlertid har det vært en utfordring å bringe denne kunnskapen inn i klasserommet, hvor spesialpedagoger har ansvar for implementeringen. "The Essentials of Special Education Research" adresserer det vedvarende gapet mellom forskning og praksis ved systematisk å presentere de grunnleggende komponentene av forskning som hver spesialpedagog må kjenne til. Selv om denne lettfattelige teksten er skrevet for bachelorstudenter, er innholdet også relevant for masterstudier og lærere i videreutdanning, uavhengig av erfaring. Hvert kapittel i boken er strukturert for å besvare vanlige spørsmål om spesialpedagogisk forskning, samt hvordan lærere kan finne, lese og implementere beste praksis for å forbedre utfallene for sine studenter og bli vitenskapelige praktikere. Etter å ha lest boken vil leserne være i stand til å svare på sentrale spørsmål og anvende kunnskapen i sin undervisning.