Fra filmer som 'The Artist' til 'The White Ribbon', har europeisk filmproduksjon fått en stadig mer fremtredende plass på den globale scenen. Denne boken undersøker den særegne karakteren til europeisk kino, både når det gjelder filmene selv og som et kritisk begrep. Den stiller spørsmål ved hvilken plass europeisk film har i en stadig mer globalisert verden. Med grundige analyser av produksjons- og mottakelseskontekster, samt originale tolkninger av viktige europeiske filmer, utfordrer boka tradisjonelle kategorier slik som auteurisme, kunstfilm og nasjonale filmer. Dette er den første publikasjonen som utforsker begrepet 'europiskhet' i film, og den omtaler og oppdaterer historisk betydningsfulle studier knyttet til dette temaet. Ledende forskere innen europeisk film, inkludert Thomas Elsaesser, Tim Bergfelder, Anne Jackel, Lucy Mazdon og Ginette Vincendeau, anerkjenner den transnasjonale karakteren av europeisk film, samtidig som de utforsker motsetningene mellom europeisk og annen filmproduksjon.