Boken "The Future of Meat Without Animals" tar for seg den fremvoksende industrien for plantebasert og cellulær mat, som har som mål å erstatte tradisjonell dyrehold med dyrefritt kosthold. Disse produktene, som inkluderer kjøtt, melk og egg, lover å tilby et bedre smakfullt alternativ til en lavere kostnad, samtidig som de krever en betydelig mindre mengde energi i produksjonen. Hva som tidligere var betraktet som nisjeprodukter for etisk bevisste vegetarianere, er nå sterkt finansiert av private investorer som satser på dyrefrie alternativer som levedyktige og miljøvennlige løsninger for en voksende global befolkning. Boken undersøker de konseptuelle og kulturelle mulighetene, sammenfiltringene og fallgruvene knyttet til dette skiftet i globalt forbruk av kjøtt, egg og melk. Den går utover overfladiske debatter om «kjøttløst kjøtt» og «dyrefri kjøtt», og avdekker dypere konflikter knyttet til hvordan menneskelig identitet og kjøttforbruk er naturliggjort, samt koblingen mellom protein, kolonial makt og kjønnsundertrykkelse. Hvilke visjoner og teknologier kan utfordre moderne landbruk? Hvilke økonomiske og markedsføringskanaler er nødvendige for å kunne skalere disse innovative alternativene?