I boken "The Gravity of Sin" utforsker Matt Jenson den innflytelsesrike metaforen om synd, kjent som 'homo incurvatus in se' (mennesket som er krummet innover mot seg selv), fra dens røtter i Augustin til Luther, Barth og feministisk teologi. Jenson argumenterer for at bildet av å være 'krummet innover' utgjør det beste paradigmet for å forstå synd relasjonelt. Denne tilnærmingen har tilstrekkelig forklarende bredde og dybde til å være nyttig for den moderne kristne teologien. Han ser til Augustin som den kristne kilden til dette bildet, særlig i hans ulike referanser til menneskets tilbøyelighet til å vende seg innover. Imidlertid er ikke trådene av en relasjonell forståelse av synd samlet sistematisk før Martin Luther beskriver 'homo incurvatus in se' i sin kommentar til 'Romerne'. Luther radikaliserer Augustins oppfatning ved å anvende denne relasjonelle synsvinkelen om synd på det totale mennesket, og han fremhever dens manifestasjon spesielt i homo religiosus. Den vestlige tradisjonen for synd, som paradigmatisk blir forstått som stolthet, har blitt gjenstand for ny vurdering.