Boken «The Induction of Early Childhood Educators» tar for seg nye strategier for å redusere antallet pedagoger som forlater yrket sitt innen de første fem årene. Bygget på ny forskning utført med nyutdannede barnehagelærere i British Columbia, Canada, foreslår Laura K. Doan et sett med best-praksiser for mentoring og innføring av nyutdannede pedagoger. Boken gir et klart innblikk i behovene, identiteten, utfordringene, gledene, frustrasjonene, isolasjonen, triumfene og støtten som alle nye pedagoger møter. Kapitlene dekker et bredt spekter av teoretiske tilnærminger, inkludert praksisfellesskap, lærerens egenfølelse, voksenlæringsteori og utvikling av profesjonell identitet. Disse tilnærmingene viser hvordan man kan bruke dem effektivt i mentoring, observasjon, tilbakemelding og videreutvikling av profesjonelle ferdigheter. Selv om den primære forskningen ble gjennomført i en kanadisk kontekst, demonstrerer Doan hvordan beste praksis kan anvendes globalt, med eksempler fra hele verden.