Denne nyskapende teksten utforsker videospill og spillkultur fra et diskursanalytisk perspektiv. Den fokuserer spesielt på to sentrale aspekter ved kommunikasjon relatert til videospill: hvordan videospill og deres skapere formidler meninger til publikum, og hvordan spillere, bransjeprofesjonelle, journalister og andre interessenter diskuterer spill. Boken tilbyr systematiske analyser av både spill som artefakter og aktiviteter, samt de diskursene som omgir dem. Sentrale temaer som utforskes i boken inkluderer: - Aspekter ved videospilltekstualitet og hvordan spill relaterer seg til andre tekster - Utviklingen av terminologi og bruken av metaforer i spillpråk - Gamer-slang og 'buddylects' - Konstruksjonen av spillverdenene og deres regler, samt gameridentiteter og fellesskap - Dominerende diskursmønstre blant spillere og hvordan de relaterer seg til spillens natur - Det multimodale språket knyttet til spill og gaming - Måtene ideologier om rase, kjønn, mediepåvirkning og mer påvirker diskursen.