Den andre utgaven av 'The Language of Journalism' tilbyr engasjerende og lettfattelige verktøy for å forstå og analysere journalistisk språk. Forfatterne beskriver hvordan språket utvikler seg på tvers av ulike medieplattformer, både gamle og nye, ved å undersøke forskjellene mellom ulike former for journalistikk, inkludert kringkasting, magasiner, aviser, sport, radio, samt nett- og borgerjournalistikk. Boken introduserer leserne for prinsippene og metodene innen diskursanalyse og hvordan disse kan anvendes på medier. Den belyser også det dynamiske samspillet mellom nye språklige former innen sosiale medier og den journalistiske sfæren. I denne oppdaterte utgaven benytter forfatterne et bredt spekter av internasjonale eksempler fra USA, India, Australia, Kina og Storbritannia. Fokuset er på hvordan sosiale medier er inkorporert i det journalistiske innholdet i trykte medier, med særlig vekt på fenomenet 'clickbait'. Denne utgaven tar også for seg de globale ambisjonene til nettaviser, som Daily Mail.