The Life, Death, and Afterlife of the Record Store
Produktbeskrivelse
I en tid der musikk i stor grad deles gjennom digitale plattformer, gir "The Life, Death, and Afterlife of the Record Store" en inngående analyse av betydningen og innflytelsen til platebutikker. Disse butikkene, som tidligere fungerte som viktige kanaler for ny musikk og ofte omgått det kommersielle musikkindustrien, har vært hjørnesteiner i lokale økonomier og har bidratt til sosial mobilitet på uventede måter. Boken undersøker hvordan platebutikker representerer mye mer enn bare et sted for handel; de gir innsikt i vårt forhold til shopping, kapitalisme og kunst. Den tar for seg hvordan disse butikkene har påvirket enkeltindivider, samfunn, musikalske sjangere og den bredere kulturen. Med eksempler fra kvinneledede uavhengige butikker, reggae-plater i London og Rough Trade i Paris, og ved å benytte en global og tverrfaglig tilnærming, samler denne boken historier, minner og fakta om en rekke lokale platebutikker. Dette arbeidet omformer platebutikken til et markedsplass for ideer, samtidig som det utforsker og feirer deres unike kulturarv.