Hvorfor blir kormusikk ansett som en integrert del av ofringsritualet i tempelet ifølge Krønikene, til tross for at det ikke finnes noen eksplisitt godkjenning for dette i Pentateuken? Og hvorfor understrekes det at musikken må være synkronisert med framføringen av den offentlige brennofferet i tempelet? Disse og flere spørsmål blir utforsket i denne utfordrende nye boken. Etter et innledende kapittel som definerer studiens omfang som en analyse av den rituelle funksjonen og den teologiske betydningen av hellige sanger, undersøker forfatteren den guddommelige institusjonen og det kongelige oppsettet av de levittiske sangkorsene i Jerusalem. Deretter følger en grundig gjennomgang av komponentene i Herrens sang, med fokus på innhold, plassering, tidspunkt, instrumenter og utøvere. Et kapittel om den hellige sangens funksjon, slik den bestemmes av dens plass innenfor ofringsritualet, etterfølges av et femte kapittel som vurderer sangens teologiske betydning som en proklamasjon av Herrens tilstedeværelse.