I november 1927 forlot Kenneth Crosthwaite Murray (1902-1972) sitt familiehjem i West Sussex, England, for å utvikle kunstprogrammet i den britiske kolonien Nigeria. Gjennom sine reiser i landet ble Murray vitne til at Nigerias kulturelle praksiser og håndverksproduksjon var truet. For å bevare og forstå denne visuelle arven, samt kanskje tilby trøst i en tid preget av store endringer, begynte han å samle inn kunstverk og håndverk. Sammen med sine kolleger, blant annet Edward H. Duckworth, Bernard E.B. Fagg og Ekpo Eyo, grunnla de en avdeling for antikviteter og opprettet syv museer før Nigerias uavhengighet. De implementerte eksportpolicyer, begynte å kreve tilbakeføring av kulturell arv og utviklet prosedyrer for utgravninger. Denne boken fanger essensen av Murrays liv og arv, hvis innsats bidro til å fremme forståelsen for nigeriansk kunst og kultur. Den utforsker også spenningene som oppsto mellom kolonimyndighetene, offiserene og nigerianerne som jobbet for å bygge disse kulturelle institusjonene.