I "Massakren av de uskyldige: Studier i den kulturelle etterlivet av en evangeliescene" tar Warren Carter for seg om lag femti eksempler på tolkningen av den mattheiske "massakren av de uskyldige" (Matt 2:16-18). Carter fremhever tolkernes rolle, som i sine spesifikke kontekster og medier "tenker sammen med" den sjokkerende scenen fra Matteusevangeliet for å belyse de ofte tragiske omstendighetene som preger deres publikum. Gjennomgående argumenterer han for at strukturen i evangeliescenen legger til rette for denne typen refleksjon. Scenen er utformet som en triade av maktforhold med en tyrann (Herodes), ofre (barn og foreldre) og de voldelige midlene for tyranni (massakren). Tolkere anvender denne triaden av maktforhold for å identifisere tyranner, ofre og midler til tyranni i sine egne situasjoner. Carter illustrerer bruken av denne triaden over to tusen år, i en rekke sosio-politiske kontekster, og i medier som spenner fra prekener, bilder, dikt og salmer, til dramaer, festivaler, filmer, romaner og julefeiringer.