The New York Market for French Art in the Gilded Age, 1867–1893
Produktbeskrivelse
Denne transatlantiske studien utforsker et oversett kapittel i historien om kunstsamling, nemlig den aller første kunstmarkedboblen i USA. I tiårene etter borgerkrigen, dominerte fransk kunst kunstsamlinger over hele landet. Denne perioden, kjent som 'Gilded Age picture rush', så at det kommersielle kunstsystemet – inkludert kunsthandlere, gallerier, auksjonshus, utstillinger, museer, kunsttidsskrifter, medieomtale, kunsthistorier og samlingskataloger – etablerte et solid fotfeste som fortsatt påvirker kunstmarkedet i dag. Bekymringen for å heve estetiske standarder og tilby den beste samtidige kunsten for å utdanne massene førte til dannelsen av både private kunstsamlinger og institusjoner som Metropolitan Museum of Art, samt publikasjonen av kunsthistorier. Beriket av sammenes og kunsthandlernes dagbøker, brev, aksjebøker, tidsskrifter og hittil oversette kunsthistorier, gir 'The New York Market for French Art in the Gilded Age, 1867-1893' et friskt perspektiv på denne fascinerende perioden i amerikansk kunsthistorie.