I "The Off-Modern" utforsker Svetlana Boym en ny genealogi for modernitet, hvor hun går utover de tradisjonelle debattene mellom modernisme og postmodernisme. Boken fokuserer på sammenflettingen av kunst, arkitektur, teknologi og filosofi i det tidlige tjueførste århundre. Boym trekker på teorier fra prominente tenkere som Georg Simmel, Henri Bergson, Aby Warburg og Jacques Derrida for å presentere det off-moderne som et særegent, selvransakende og anti-autoritært perspektiv med røtter i den russiske avantgarden. Dette perspektivet har nå utviklet seg på overraskende måter av samtidskunstnere, arkitekter og kuratorer verden rundt. Hun illusterer det off-moderne gjennom diskusjoner om og med ulike figurer, inkludert arkitekten Rem Koolhaas, den albanske kunstneren og ordføreren Edi Rama, et kunstkollektiv i Delhi og skaperen av Museum of Jurassic Technology i Los Angeles. "The Off-Modern" er både et manifest og en memoar som ofte vender tilbake til temaer som reise og immigrasjon, mens den utforsker spørsmål om diasporisk intimitet og produktiv fremmedgjøring blant nostalgiske landskap av urbane ruiner.