I boken «The Phenomenology of Religious Belief» setter den anerkjente filosofen Michael J. Shapiro søkelyset på hvordan kunst, spesielt litteratur og film, kan påvirke både tradisjonelle fortolkninger og kritiske studier av religiøse tro og erfaringer. Gjennom analysen av verkene til produktive og prisbelønte forfattere som Toni Morrison, Philip K. Dick og Robert Coover, undersøker han dyptgående hvordan deres litterære bidrag kan belyse temaer knyttet til tro. Shapiro kombinerer også denne analysen med kritiske perspektiver på film fra prominente regissører som Ingmar Bergman og Pier Paolo Pasolini, samt banebrytende tenkere som George Canguilhem, Giorgio Agamben og Slavoj Žižek. Hans interdisciplinske tilnærming gir nye innsikter i hvordan livet bør leves, samtidig som han vurderer fenomenologisk subjektivitet og stiller spørsmål ved naturen av politisk teologi. Denne grundige utforskningen av Pauline teologi utvides også, noe som gir leseren en dypere forståelse av kompleksiteten i religiøse tro og deres plass i det moderne samfunn.