«The Philosophy of Documentary Film» utforsker det mangfoldige landskapet av dokumentarfilmens filosofi gjennom en inter- og transdisiplinær tilnærming. Denne boken samler innsikter fra et bredt spekter av fagområder, inkludert antropologi, kommunikasjon, engelsk, filmstudier, litteraturvitenskap, medievitenskap, kognitiv kulturstudie, narratologi, filosofi, poetikk, politikk og politisk teori. Forfattere med ulik bakgrunn, inkludert filmteoretikere og filmskapere, deler sine tanker og refleksjoner, noe som resulterer i en pluralistisk og heterogen samling av kritiske perspektiver. Boken inviterer til en åpen dialog mellom kunst, humaniora, samfunnsvitenskap og til og med naturvitenskap, idet den tar for seg hvordan vi som biologiske vesener forsøker å forstå vårt kognitive og perceptuelle forhold til film, enten det er på filmrull eller i digital form. Med fokus på å bryte ned vanlige barrierer mellom fagdisipliner, oppmuntrer dette verket leserne til å omfavne den dynamikken og variasjonen som kjennetegner både film og det menneskelige tankesettet.