Bahram Beyzaie er en av Irans mest fremtredende dramatikere og filmskapere. Denne boken gir en grundig analyse av flere av Beyzaies filmer og teaterstykker, med et særlig fokus på hvordan de utforsker temaene og transformasjonene av iransk samtid, samt historisk og mytisk identitet fra ulike perspektiver. Kapitlene undersøker Beyzaies innflytelsesrike teaterstykker som 'Arash' og 'So Dies Pahlevan Akbar', samt hans filmatiske mesterverk som 'The Crow', 'Bashu, the Little Stranger' og 'Killing Mad Dogs'. Analyseverktøyene som benyttes inkluderer økofeminisme, sosiale og politiske perspektiver, nyhistorisisme, arketypiske og psykoanalytiske lesninger. Videre undersøker boken hvordan Beyzaie engasjerer seg med filmatiske sjangre som noir, samt ulike iranske språk som gilaki. Den tar også for seg iranske episke fortellinger og ritualpraksiser som ta’ziyeh og javanmardi-heltemot. Kapitlene gir et helhetlig bilde av hvordan Beyzaies verk forhandler om tilhørighet og utfordrer de dominerende eksklusjonære diskursene i Iran, samt hvordan de benytter seg av ressurser fra iransk folkekultur.