Boken "The Politics of Nordsploitation" tar en tverrnasjonal tilnærming til utforskningen av nordiske 'exploitation'-filmer innen sine industrielle kontekster. Den belyser hvordan disse filmene fungerer som politiske manifestasjoner av nasjonale hensyn, samtidig som de plasserer nordisk filmkultur i et globalt perspektiv. Med et bredt spekter av filmer, fra internasjonale kultklassikere som "They Call Her One Eye" (1974) og hjemmelagde kampsportfilmer som "The Ninja Mission" (1984), til moderne, folkefinansierte produksjoner som "Iron Sky" (2012), undersøker denne boka den bemerkelsesverdige mangfoldigheten av sjangerbasert, kommersielt og kulturelt utnyttende filmproduksjon i de nordiske landene – her omtalt som 'Nordsploitation'. Boken gir en historisk fremstilling av i stor grad ignorerte marginalfilmer og filmkulturelle mønstre. Den skisserer også hvordan disse filmene har vært innflytelsesrike i utviklingen av nordisk kino, der effektene er synlige i filmene fra det nye årtusen.