I denne oppdaterte og etterlengtede andre utgaven av boken 'The Power of Reading', fortsetter Stephen D. Krashen å argumentere for verdien av gratis, frivillig lesing, som ble presentert i den første utgaven fra 1993. Denne nye utgaven tar for seg forskningen som har blitt gjort på emnet de siste ti årene, samtidig som den vurderer noen av de opprinnelige forskningsfunnene på nytt. Krashen dykker også ned i studier som omhandler betydningen av skole- og offentlige biblioteker, samt forskningen som viser nødvendigheten av et trykkeri-rikt miljø. Dette inkluderer tilgjengeligheten av lett tilgjengelige lesestoffer som tegneserier, tenåringsromaner og magasiner, i tillegg til kvalitetslitteratur, noe som er avgjørende for å hjelpe barn med å lese med forståelse og for å støtte andrespråkslæring. Han undersøker også forskningen knyttet til leseinsentiv- og belønningsprogrammer, med spesielt fokus på studiene om Accelerated Reader (AR) og andre elektroniske leseprodukter.