Lytting er en avgjørende faktor i dagens organisasjoner. Som vi har sett i #MeToo-perioden og gjennom en rekke organisatoriske feilgrep og skandaler, kan konsekvensene av dårlig lytting være betydelige og i mange tilfeller katastrofale. Lytting blir ofte diskutert i et etisk perspektiv, noe som overser dens strategiske verdi. Boken gir innsikt til ledere og beslutningstakere om nødvendigheten av å reflektere over lyttevaner, praksiser og den strukturen som eksisterer innen deres organisasjoner. Forfatteren argumenterer for fordelene og utfordringene ved strategisk lytting. Videre utvikler hun en metode for intern analyse av lyttekapabiliteter og -praksiser, og tilbyr en ramme for å bygge og opprettholde en mer robust kultur for lytting, infrastruktur og praksiser. For å forbedre organisasjonens evne til å lytte, hevder forfatteren at vi må gjøre mer enn å forbedre personlige lytteferdigheter; vi må også utforme organisasjoner slik at de kan lytte effektivt.