Musikkbransjen er en mangfoldig og transnasjonal industri som opererer innenfor komplekse og raskt skiftende politiske, økonomiske, kulturelle og teknologiske kontekster. Måten musikk skapes, oppnås, konsumeres og utnyttes på, utvikler seg i et forrykende tempo. Den er basert på relasjoner som både kan være komplementære, men som også til tider kan bli konfrontasjonelle. Rollene i bransjen interagerer, overlapper og smelter somme tider sammen, noe som reflekterer de konkurrerende og sammensatte interessene til kreative artister og musikkskapsprofesjonelle. Det er musikkretten og juridisk praksis som må gi det nødvendige rammeverket for at disse komplekse forholdene skal kunne blomstre, løse konflikter og fasilitere handel i et utfordrende og dynamisk forretningsmiljø. "The Present and Future of Music Law" presenterer tretten case-studier skrevet av eksperter på sine felt, som utforsker en rekke nøkkeltemaer der musikkrett og den post-digitale musikkindustrien møtes, og gir en dypere innsikt i dette dynamiske fagfeltet.