Boken "The Racialized Nature of Academic Language" undersøker marginaliseringen som elever med engelsk som tilleggsspråk (EAL), samt immigranter og språk-minoriteter, opplever når de lærer å tilpasse seg språket som brukes i utdanningssystemet. Forfatterne analyserer den rasialiserte akademiske språket ikke for å avvise det, men for å granske dets tilstedeværelse og innvirkning på individers liv. Boken begynner med å knytte sammen eugenikk, intelligens, hvithet, språk, enspråklighet og tospråklighet. Deretter gjennomgår den nåværende praksiser og hvordan konstruksjonen av akademisk språk i ulike utdanningskontekster og ikke utdanningskontekster etablerer hegemoniske strukturer som opprettholder defisitorienterte perspektiver. I siste del av boken skisseres hva som kan bidra til å bryte ned maktstrukturene som det akademiske språket innehar i systematiske strukturer. Dette er en viktig bok for lærere, lærerutdannere og politikere som avviser de defisitorienteringene som er pålagt ikke-standardisert språkanvendelse i skolene, og som ønsker å avkonstrurere makten som det akademiske standardiserte språket har.