I en tid der strømmende digitale medier er overalt, spiller musikkvideoer en avgjørende rolle. De projiserer personene og visjonene til musikalske artister, de er i frontlinjen av utviklingen innen populærkultur, og de fletter sammen og omformer en rekke referanser, fra dans og høymote til kultfilmer, TV-serier og internettmemer. Spesielt er musikkvideoer laboratorier for eksperimentering med nye former for audiovisuell uttrykk. "The Rhythm Image" utforsker alle disse dimensjonene. Boken gir en dyptgående analyse av nylige musikkvideoer fra artister som popsuperstar The Weeknd til uavhengige kvinnelige artister som FKA twigs og Dawn Richard. Musikkvideoene som diskuteres i denne boken behandler tradisjonelle temaer innen populærmusikk, som sex og romantikk, penger og berømmelse, samt de levde erfaringene knyttet til rase og kjønn. Men de vrir disse temaene på merkelige og uventede måter for å speile vårt forhold til en digital verden fylt med sosiale medier, datainnsamling og konstant krav.