Merker og logoer omgir oss overalt – fra klærne vi bruker og produktene vi kjøper, til reklamene som pryder byene våre og kjendisene som mediastrømmen skaper. Selv om vi ofte betrakter merker som et nytt fenomen, født av forbrukersamfunnet, har branding røtter som strekker seg tilbake til sivilisasjonens tidlige dager, med de første eksemplene daterende til Romerriket. I dag er branding en voksende industri som ikke bare gjelder for varer, men også for veldedige organisasjoner, byer, sport og underholdning, og til og med offentlige initiativer. Den utbredelsen og makten som branding har, gjenspeiler i økende grad en betydning av kommersialiseringen av hverdagen og den grådige virksomheten til store selskaper. "The Rise of Brands" tar for seg merker i historisk sammenheng, utviklingen av nasjonale og globale merker, endringene i brandingindustriens tilnærminger, samt utforskningen av nye arenaer for reklame. Boken analyserer hvordan merker utvikles og opererer i vårt moderne samfunn.