I en verden fylt med bøker om manuskriving, tilbyr "The Science of Screenwriting" en alternativ tilnærming som hjelper den aspirerende manusforfatteren å navigere i et hav av ofte motstridende råd. Forfatterne, Paul Gulino, kjent for den bestselgende boken "Screenwriting: The Sequence Approach", og Connie Shears, en anerkjent kognitiv psykolog, bygger i hvert kapittel en forståelse av menneskets perseptuelle og kognitive prosesser. De undersøker hvordan øynene og ørene våre tar inn informasjon fra omverdenen og hvordan de intrikate nettverkene i hjernen vår kobler sammen valg og følelser. Gjennom en rekke eksempler fra film og TV, som "The Social Network", "Silver Linings Playbook" og "Breaking Bad", viser de hvordan den menneskelige persepsjonsprosessen gjenspeiles i de fortellende strategiene til disse filmskaperne. Boken avsluttes med en grundig analyse av en av de mest suksessrike og innflytelsesrike filmene gjennom tidene, "Star Wars", for å avdekke.