Kimonoet er et ikonisk plagg med en historie som er både rik og fargerik, like variert som tekstilene det er laget av. Dypt forbundet med japansk kultur, både i fortid og nåtid, har kimonoet ofte blitt sett på som et strengt tradisjonelt og kjønnet nasjonalplagg. Denne boken utfordrer denne oppfatningen og avdekker de nyanserte betydningene og budskapene bak kimonoet sett fra perspektivet til både brukere og produsenter. Mange av dem, både menn og kvinner, ser på dette plagget som et medium for selvuttrykk. Gjennom en tilnærming til materikkultur er 'The Social Life of Kimono' den første studien som kombinerer historien om kimonoet som et moteplagg med en grundig utforskning av dens multifasetterte rolle i dagens samfunn, både på gaten og på catwalken. Boken inneholder egne case-studier som dekker historiske reklamekampanjer, motemagasiner, intervjuer med moderne kimono-designere, både store produksjonsbedrifter og små håndverkere, samt forbrukere som velger å bære kimono. 'The Social Life of Kimono' gir en dypere forståelse av hvordan dette tradisjonelle plagget har utviklet seg og fortsatt lever i en moderne kontekst.