Hvorfor velger mennesker å påføre uutslettelige merker på kroppen i en tid preget av kontinuerlige kulturelle endringer? Hvordan fungerer tatoveringer som semiotiske ressurser for å formidle betydning? Hva skjer i kulissene i en tatovørbutikk? Hvordan navigerer folk i den uformelle karrieren som tatovør? "The Social Semiotics of Tattoos" er en grundig studie av tatoveringer og tatovørpraksis i en tid der tatovering er blitt mer kunstnerisk, kulturelt relevant og utbredt enn noen gang før. Ved å diskutere utviklingen innen tatoveringspraksis de siste tiårene, dokumenterer Martin hvordan tatovører i økende grad omtales som tatoveringskunstnere, hvordan tatoveringspistolen har utviklet seg til å bli en tatoveringsmaskin, og hvordan standardiserte tatoveringsdesign har blitt erstattet av unike og uttrykksfulle former for kommunikasjon med sitt eget språk. Denne boken avdekker det fulle spekteret av meningsskaping som er involvert i de visuelle, skrevne og muntlige elementene av tatoveringshandlingen, og rammer inn tatoveringer og tatovering som sterke kulturelle uttrykk, symboler og indekser.