Rozsika Parkers nytenkning av det gjensidige forholdet mellom kvinner og broderi har flyttet håndverkskunsten ut fra den private sfære av kvinnelig hjemmearbeid og inn i kunstverdenen. Dette har bidratt til en betydelig gjennombrudd innen kunsthistorie og kritikk, samt fremmet utviklingen av dagens dynamiske og voksende håndverksbevegelser. "The Subversive Stitch" er nå tilgjengelig på nytt med en oppdatert introduksjon som utforsker det broderte kunstverket til Louise Bourgeois og Tracey Emin, samt verkene til nye unge kvinnelige og mannlige broderere. Parker bruker husholdningsregnskap, kvinneblader, brev, romaner og kunstverkene selv for å kartlegge hvordan skillelinjen mellom broderihåndverket og de fine kunstene har blitt en betydelig faktor i marginaliseringen av kvinnelig arbeid gjennom historien. Boken, som er rikt illustrert, diskuterer også den motstridende naturen i kvinners opplevelse av broderi: hvordan det har fremmet kvinners underdanighet samtidig som det har gitt dem en kreativ utgang.