I "The Theatre and its Double", som første gang ble utgitt i 1938, presenterer Antonin Artaud sine radikale teorier om drama og teater. Han argumenterer for at teateret er hemmet av konservatisme og mangel på eksperimentering. Boken inneholder de berømte manifestene for 'Theatre of Cruelty' og består av en samling essay som utforsker de underliggende impulsene drivende fra forestillingene. Artaud foreslår også en fysisk treningsmetode for skuespillere, og gir en grundig vurdering av de uttrykksfulle verdiene i østlig dansteater. Den nye engelske oversettelsen av Artauds kanoniske verk, utført av Mark Taylor-Batty, bevarer forfatterens særegne stil og formidler hans engasjement og ambisjoner, samtidig som den gir en nødvendig klarhet. Denne oversettelsen fremmer en dypere forståelse av Artauds kunstneriske målsettinger og den opprinnelige konteksten de ble utviklet i. I tillegg er det inkludert et nyoversatt sett med hans notater og utkast, samt et utvalg av brev til forlaget, venner og bekjente angående bokas tilblivelse.