Denne åpne boken utforsker de utfordringene samfunnet står overfor med store datamengder, sett gjennom kulturens linse fremfor sosiale, politiske eller økonomiske trender. Boken belyser hvordan språket vi benytter, verdiene som ligger til grunn for våre interaksjoner, samt fordommene og antagelsene som driver oss, former vår forståelse av big data. Med fokus på emner som data og språk, data og mening, data og makt, data og usynlighet, samt aggregering av big data, viser den hvordan humanistisk forskning som tar utgangspunkt i kulturelle rammer snarere enn de tradisjonelle sosiale, politiske eller økonomiske, motsetter seg massedatafikasjon av spesifikke grunner. Disse grunnene kan være lærerike for kritisk observasjon av big data-forskning og innovasjon. E-bokutgavene av denne boken er tilgjengelige med åpen tilgang under en CC BY-NC-ND 4.0-lisens på bloomsburycollections.com. Åpen tilgang ble finansiert av Trinity College Dublin, DARIAH-EU og Den europeiske kommisjonen.