Boken 'Theology, Horror and Fiction' er en grundig utforskning av den viktorianske gotiske sjangeren, som tar for seg dens dype engasjement med immaterielle konsepter. Denne verket, som ble nominert til 2022 International Gothic Associations Allan Lloyd Smith-pris, går langt utover den eksisterende akademiske diskursen om 1800-tallets fremvoksende sekularisme. Gjennom nøye analyser av kjente gotiske romaner som 'Frankenstein', 'Wuthering Heights', 'Dracula' og 'The Picture of Dorian Gray', viser Jonathan Greenaway hvordan tekstenes religiøse og teologiske diskurser er essensielle for å forstå og tolke disse verkene. Til tross for de ulike tidene, stedene og kontekstene som innvirket på forfatterne, er det tydelig at gotiske romaner er uadskillelig knyttet til religiøse og teologiske temaer, noe som ofte blir oversett i bredere akademiske undersøkelser av litteraturens og religionens skjæringspunkter. Greenaway kombinerer historisk teologisk innsikt med moderne teologiske perspektiver, spesielt når det gjelder den imaginative dimensjonen av teologi.