Theorizing Feminist Ethics of Care in Early Childhood Practice
Produktbeskrivelse
Denne åpne tilgangs boken adresserer et økende akademisk fokus på teorisering av omsorg og omsorgsarbeid innen sektoren for tidlig barndomsutdanning og omsorg (ECEC). Bidragsyterne utvikler en ny feministisk etikk for omsorg i hverdagen i tidlig barndomspraksis, og avdekker de komplekse aspektene og betydningen bak disse praksisene. Gjennom feministiske teorier og filosofier viser kapittelbidragsyterne hvordan omsorgsarbeidet til barnehagelærere involverer verdier, følelser, beslutningsprosesser, handlinger og arbeid. Ved å bruke banebrytende teori fokuserer forfatterne på både sosiale kontekster samt inkludering og ekskludering av både omsorgsgivere og omsorgsmottakere. Med bidrag fra Belgia, Canada, New Zealand, Storbritannia og USA, forener denne boken tidlig barndomsstudier, sosiologi, psykologi, filosofi og kritiske studier av funksjonshemninger for å gi varierte perspektiver på den feministiske etikken for omsorg i tidlig barndomspraksis, samt dens muligheter og utfordringer. E-bokutgavene av denne boken er tilgjengelige som åpen tilgang under en CC-lisens.