Denne nyskapende boken undersøker verdens kino og dens plass i den kulturelle forestillingen. Den omformer forståelsen av verdens kino ved å plassere den i et bredere diskursivt rom enn det som vanligvis er tilfelle, og behandler det som et objekt for teoretisk undersøkelse snarere enn bare en kommersiell merkevare. Redaktørene og et fremstående team av bidragsytere presenterer en rekke tilnærminger og casestudier der det utviklende konseptet polycentrisme er en sentral idé anvendt på kino. Boken finjusterer og omdefinerer sentrale begreper innen filmstudier, slik som identifikasjon og identitet, narrativ og realisme, allegori og det nasjonale prosjektet, auteurisme og populærkultur, samt kunst og sjanger. Den reevaluerer hvordan film former og responderer på de filosofiske, kulturelle og politiske effektene av transnasjonalisme og kosmopolitisme i en tidsalder preget av bevegelige bilder. Videre utforsker forfatterne sammenhengene mellom filmer produsert over hele verden, samt forbindelsene mellom kino og andre visuelle kulturelle former.