Hvilke egenskaper ved lys kan manipuleres for estetisk effekt? Hvordan påvirker publikums oppfatning mottakelsen og tolkningen av scenisk informasjon? Og hvordan påvirker teknologiske fremskritt metoder og tilnærminger til design og praksis? Boken "Theory for Theatre Studies: Light" er utarbeidet for å introdusere sentrale ideer om lys og for å stimulere spørsmål og perspektiver som kan oppfordre leserne til å utforske lys i teateret mer grundig i sine egne kritiske og kreative praksiser. Ved å undersøke teoriene bak scenelyssetting, hjelper boken studenter med å analysere de estetiske og kritiske virkningene av lys i forestillinger. Den sporer utviklingen av lyspraksis ved å fokusere på viktige skift i teknologi og estetikk fra den klassiske perioden til moderne tid. Sentral i denne studien er ideer utviklet av ‘New Stagecraft’-teoretikere og designere som Adolphe Appia, Edward Gordon Craig og Robert Edmond Jones. Boken inkluderer casestudier med semiotiske tilnærminger til Loïe Fullers kombinasjoner av lys og bevegelse, og gir leserne en dypere forståelse for hvordan lys kan transformere en teateropplevelse.