Boken "Thinking about Development" gir en konsis og lettfattelig innføring i utviklingstenkning, samt moderne utviklingsteori og praksis. Forfatter Gunnar Hettne presenterer en kritisk analyse av verdiene som ligger til grunn for disse perspektivene. Hettne argumenterer for at skoler innen utviklingstenkning bør forstås i sin historiske kontekst, snarere enn å bli fremstilt som en utvikling mot en universell teori. Utvikling blir omtalt som et 'essensielt omstridt begrep', som har hatt forskjellige betydninger for ulike folk til ulike tider og steder. Gjennom historiske diskurser, fra de første koloniale møtene frem til dagens situasjon, trekker Hettne linjene fra opplysningstidens tro på 'fremgang' til den mer moderne fokuseringen på FNs tusenårsmål. Dette er det første volumet i serien 'Development Matters', og boken gir en sentral ramme for hele serien, noe som gjør det mulig for leserne å plassere tekster om temaer som miljømessig rettferdighet, teknologi og læring knyttet til utvikling innenfor en bredere historisk og konseptuell sammenheng.