Boken "Thinking in Education Research" undersøker hvordan filosofi og teori kan brukes praktisk i alle typer utdanningsforskning. Forfatter Nick Peim argumenterer for at det nåværende skillet mellom teori og empiri i forskningsmetoder er lite hensiktsmessig for studenter. I stedet retter han oppmerksomheten mot viktige tankeganger i moderne europeisk filosofi, fra Kant til Freud, og fra Derrida til Malabou, og belyser hvordan disse tankene kan gi verdifulle ressurser gjennom hele forskningsprosessen. Ved å engasjere studentene i både ‘hvordan tenke’ og ‘hvordan gjøre’, demonstrerer Peim at tenkning er en essensiell del av forskningsarbeidet og ikke kun en bisetning. Boken re-undersøker sentrale aspekter ved forskningsprosessen i lys av viktige filosofiske posisjoner for å tilby konstruktivt potensial, som for eksempel: - definere objektet; - gi en oversikt over feltet; - forholdet til sannhet; - prosessen med skriving og konstruksjon av et argument; samt - verdien som knyttes til formelle aspekter.