Å lære å tenke gjennom mote er både spennende og utfordrende, da det avhenger av evnen til å kritisk engasjere seg med en rekke teorier og konsepter. "Thinking Through Fashion" er den første boken som er utformet for å følge leserne gjennom prosessen med å reflektere over mote. Boken har som mål å hjelpe leserne å forstå relevansen av sosiale og kulturelle teorier i forhold til mote, klær og materielle kulturer, og omvendt, hvordan disse feltene er relevante for sosiale og kulturelle teorier. Dette oppnås ved å tilby en veiledning gjennom verkene til utvalgte betydningsfulle tenkere, hvor deres konsepter og ideer introduseres. Hver kapittel er skrevet av en ekspert bidragsyter og er viet til en nøkkeltenker, med fokus på betydningen av deres tanker for forståelsen av motefeltet, samtidig som det vurderer viktigheten av mote for en kritisk tilnærming til disse tenkernes idéer. Dette verket fungerer både som en veiledning og referanse for studenter og forskere innen mote, klær og materielle kulturer, kreative industrier, og sosiologi.