I boken "Thinking with the Dancing Brain" tar forfatterne Minton og Faber leserne med inn i en dypere forståelse av hjernens funksjon sett fra en dansers perspektiv. Med sin omfattende erfaring innen dans og danseundervisning, utforsker de hvordan tanker manifesterer seg gjennom kroppens bevegelser, og tilbyr et unikt blikk på læring og utførelse av dans. Boken samler et bredt spekter av nevrologisk forskning om tankeprosesser tilknyttet dans, og fremhever dans som en kreativ kunstform, kommunikasjonsmiddel, utdannelsesverktøy og en essensiell del av livet. Den gir innsikt til nevrovitenskapsfolk, lærere og dansere om den intrikate sammenhengen mellom hjerneområder og nettverk i menneskelig nevrologi, gjennom en integrering av fysiologi, kognisjon og dansens kunst. Hvert kapittel tar for seg viktige temaer som observasjon, engasjement, kritisk tenkning, følelser, minner, bilder og fantasi, læring, problemløsning, samt ferdigheter for det 21. århundre. Ytterligere detaljer utforskes gjennom nevrologiske nettverk, undervisningsmetoder i klasserommet, dans og bevegelse. Dette gir leserne en grundig forståelse av tankeprosessene, deres komponenter og de nevrologiske funksjonene som er nødvendige for dem, samt den nevrologiske fysiologien som er oppdaget i de kognitive prosessene.