Til tross for at tid gjennomsyres av alle aspekter av utdanningspraksis og teori, er det lite forskning som fokuserer på tid i utdanning. Denne boken tar for seg dette hullet og utfordrer våre antakelser om tid og hvilke konsekvenser disse antakelsene har for læringsteorier, spørsmål om rettferdighet og mangfold, samt utdanningens formål i seg selv. Forfatterne undersøker ideer om tid i et bredt spekter av kontekster, fra antikkens greske fiksjon til teorier om evolusjon fra 1800-tallet, og fra 1900-tallets urfolks fortellinger til afro-futuristisk fiksjon fra samme periode. De viser hvordan bildet av 'tid som en pil' har blitt utbredt, et bilde av tid som er ensrettet, enkelt og teleologisk. Gjennom å utforske alternative teorier om tid, foreslår forfatterne nye perspektiver på tid i utdanning. De argumenterer for at tid er et av de viktigste biopolitiske verktøyene vi tenker og opererer med, men sjelden adresserer som en historisk, kulturell og pedagogisk kategori som skolene bruker for å reprodusere undertrykkende strukturer knyttet til rase, klasse og kjønn i samfunnet.