Boken 'Towards Anti-Racist Educational Research: Radical Moments and Movements' er en oppfordring til både utdanningsforskere og lærere om å engasjere seg i arbeidet med å bli anti-racistiske. I akademia er det ingen plass for nøytralitet når det gjelder rase. Man enten støtter ideen om en rasemessig hierarki eller prinsippet om rasemessig likhet. Utdannere og forskere må velge mellom å se problemer som forankret i grupper av mennesker eller å lokalisere problemene i maktstrukturer og politikk. Valget står mellom å la rasemessige ulikheter fortsette, eller å konfrontere dem. Delane Bender-Slack og Francis Godwyll tar på seg oppgaven med å konfrontere disse rasemessige ulikhetene innen utdanningsforskning. Gjennom boken utforsker de hvordan de kan navigere i sine roller i radikale øyeblikk og bevegelser, med utgangspunkt i forskjellige identiteter, perspektiver og posisjoner. De søker å avdekke hva deres intellektuelle, sosiale og kulturelle arbeid innebærer i forskningen og i denne teksten som anti-racistiske forskere. Redaktørene definerer også hva det kan bety å være anti-racistisk i forskningsmetoder.