Boken "Transform Teaching and Learning through Talk" av Amy Gaunt og Alice Stott tar for seg hvordan samtale kan være en nøkkelkomponent i dagens utdanningssystem. Med utgangspunkt i sitatet fra James Britton, 'Lesing og skriving flyter på en hav av samtale', stiller forfatterne spørsmål ved hvordan vi som lærere kan utnytte denne kraften i klasserommet, spesielt når det er et sterkt fokus på skriftlige eksamener. Boken argumenterer for at det å fremme samtale i undervisningen ikke bare er en pedagogisk strategi, men et moralsk ansvar, da elever har varierte språklige erfaringer. Gjennom en kombinasjon av akademisk forskning, konkrete klasseromsopplevelser og praktiske strategier, gir forfatterne leserne verktøyene de trenger for å utvikle elevenes taleferdigheter i det 21. århundre. Boken beskriver hvordan man kan: • Identifisere og undervise i god samtale (og lytting!) • Bygge en klasseromkultur som verdsetter samtale • Skape meningsfulle og engasjerende dialoger for å berike læringen.