Boken 'Transitioning Education in Africa: External Education Providers, Emergencies, and Authoritarian Structures' undersøker hvordan overganger fra utdanning i nødssituasjoner til utdanningssystemer etter konflikt blir planlagt og forvaltet på nasjonalt nivå. I dag skjer utdanning for flyktninger i stor grad i nød- eller krisesituasjoner, der eksterne utdanningsleverandører (EEP-er) spiller en sentral rolle, spesielt i autoritære kontekster. Gjennom en historisk analyse av utdanningspolitikk, appreciative inquiry-undersøkelser og semi-strukturerte intervjuer, argumenterer Gia Cromer for at til tross for de historiske og nåværende målsetningene fra det internasjonale samfunn om å øke myndighetenes kapasitet til å tilby utdanning, har verken EEP-er eller land som huser flyktninger klart å implementere nødvendige endringer, særlig ikke på nasjonalt nivå. Boken gir innsikt i både historiske normer knyttet til Afrika og autoritære organisasjonsfilosofier og strukturer som kan ha bidratt til svikt i overgangen til effektive utdanningssystemer.