Når man arbeider med sangere, beveger man seg innenfor følelsenes rike, noe som også er nært knyttet til nervesystemet. Følelser spiller en avgjørende rolle i sangundervisningen, og i vår moderne tid er det blitt stadig viktigere for sanglærere å forstå følelsenes verden, spesielt hvordan traumer kan påvirke stemmen. Statistikkene er overraskende: over halvparten av amerikanske 17-åringer har opplevd traumer eller vært vitne til dem; den neste personen du møter, er mer sannsynlig å bære på traumer fra nervesystemet enn å være venstrehendt. Denne tverrfaglige boken samler for første gang, syntetiserer og oppsummerer eksisterende forskning for sanglærere og andre stemmepraktikere. Den presenterer empiriske data og case-studier fra fagfolk innen psykologi, musikkterapi, vokalundervisning og talepatologi, og gir praktisk anvendelse samt viktige intervensjoner for stemmeinstruksjon. Boken avsluttes med en diskusjon om traumabevissthet som en praksis innen sosial rettferdighet.