Boken 'Traversing the Fantasy: The Dialectic of Desire/Fantasy' presenterer en ny og omfattende modell for hvordan vi ser på film. Den trekker en parallell mellom etikken i lacaniansk psykoanalyse og etikken i narrativ film. Gjennom boken blir det demonstrert hvordan publikum engasjerer seg med narrativ film, og hvordan ubevisste prosesser kan føre til en endring i tilknytningen til fantasier som hindrer individer i å ta ansvar for sitt eget liv og velvære. Forfatterne utforsker likheten mellom ontologien og estetikken i narrativ film og de subjektive, ubevisste prosessene, og gir nye innsikter i den brede populariteten til narrativ film. Dette gjøres gjennom en dypgående analyse av tre filmgrupper: kropp-karakter-brekkefilmer; drømme-karakterfilmer; og kjønnsoverskridende filmer. Med en variasjon av case-studier fra både klassiske filmer som 'Rebecca', 'Vertigo' og 'Some Like it Hot', til moderne filmer som 'Being John Malkovich' og 'A Fantastic Woman', bygger Sandra Meiri og Odeya Kohen Raz videre på psykoanalytiske ideer om kino og deres innflytelse.