Resultatene er klare: Observasjoner bidrar ikke til å forbedre undervisning og læring. Dette ble tydelig gjennom Gates Foundations nylig avsluttede syvårige prosjekt, hvor 200 millioner dollar ble investert for å forbedre elevresultater gjennom en forbedring av lærer-evalueringsprosessen. Dessverre oppnådde dette prosjektet ikke betydningsfulle forbedringer. Årsaken til dette er at dagens utforming av observasjoner ofte fungerer som en hindring for læreres risikovilje. Lærerne nøler med å ta sjanser fordi de er redde for negative evalueringer når deres pedagogiske metoder vurderes, og de mangler tillit til støtte fra sine veiledere, ettersom det ikke er bygget sterke tillitsforhold mellom dem og observatøren. Det finnes imidlertid en løsning for å utnytte observasjoner til å dramatisk forbedre undervisning og læring: Trust-Based Observations. Dette er en evalueringsmodell som endrer paradigmet, og som anerkjenner at mennesker presterer best når de føler seg trygge og støttet. Modellen starter med tolv observasjoner på 20 minutter per uke, etterfulgt av kollegiale samtaler drevet av reflekterende spørsmål og deling.