I boken «U2’s Songs of Trauma and Hope: Between the Midnight and the Dawning» belyser Ingunn Røysland og Charles Ivan Armstrong hvordan traumer er et sentralt tema i U2s musikk. Gjennom deres arbeider går de i dybden på bandets konfrontasjon med ekstreme former for sorg og lidelse, men denne mørke siden hindrer ikke bandet i å søke etter lys, som de synger i «A Sort of Homecoming», hvor de tar oss «over sorgens marker mot et lys som er i det fjerne». Forfatterne benytter seg av teorier fra traume- og minnerelaterte studier for å analysere tekstene og oppføringene til U2, med et perspektiv som strekker seg fra bandets tidlige dager til deres nyeste verk. I deres utforskning av lys og mørke, håp og traumer innen U2s musikalske katalog, anerkjenner Røysland og Armstrong kompleksiteten i sangene, og de adresserer flere lag av betydning, inkludert romantiske og guddommelige allegorier. De tar også for seg bandets problematiske tekster, med et helt kapittel dedikert til «Sunday Bloody Sunday», samt rollen til multidireksjonal hukommelse og spesifikke steder, kjent som lieux de.