I løpet av de siste tiårene har sosiale ulikheter økt i mange urbane områder rundt om i den globaliserte verden, og utdanning har ikke vært immune mot disse tendensene. Urban segregering, migrasjonsbevegelser og utdanningspolitikk har bidratt til en økende grad av skole-segregering, som skaper en avstand mellom de mest utsatte sosiale gruppene og middelklassen. I denne boken, som analyserer skole-segregeringsmønstre fra land som Argentina, Belgia, Brasil, Chile, England, Frankrike, Peru, Spania, Sverige og USA, får leseren en grundig oversikt over de viktigste kjennetegnene og årsakene til skole-segregering, samt konsekvensene dette har for problemstillinger som utdanningsulikheter, elevenes prestasjoner, sosial samhørighet og interkulturell kontakt. Boken er delt inn i tre deler: Den første delen undersøker de systemiske dimensjonene av utdanningsulikheter som former de ulike mønstrene for skole-segregering, og i hvilken grad offentlige politikk har forsøkt å takle denne utfordringen. Den andre delen fokuserer på konsekvensene av skole-segregering.