I "Using Literature in English Language Education" undersøker bidragsytere hvordan litteratur kan anvendes til å forbedre elevers litterære ferdigheter, kreativ skriving, interkulturell læring, kritisk pedagogikk og dyp lesing i skolemiljøer hvor engelsk er undervisningsspråket. Boken inkluderer analyser av kjente verk som Greens "The Fault in Our Stars", Collins’ "The Hunger Games", Selznick’s "The Invention of Hugo Cabret", samt Rowling’s Wizarding World, Staake’s "Bluebird" og Winton’s "Lockie Leonard". Ledende forskere fra ulike deler av verden deler pedagogiske prinsipper for undervisning i engelsk som andrespråk (ELT), med mål om å utvide barn og unges literære kompetanser samt deres perspektiver gjennom meningsfull engasjement med tekster. Fra utfordrende bildebøker for både grunnskole- og ungdomsskoleelever til grafiske romaner, historieapper, film og drama, samt spekulativ fiksjon om provoserende temaer, kombinerer den nyeste forskningen på litteraturutdanning i ELT-miljøer med kognitiv kritikk innen barnelitteratur, ungdomslitteratur og voksenlitteratur.