Den digitale tidsalderen har revolusjonert hvordan journalistikk fremstilles, både på nett og i trykte medier. Overgangen til multi-media og multi-plattform publisering har gjort visuell presentasjon og merkevarebygging viktigere enn noen gang. Likevel er visuell journalistikk et relativt lite utforsket og teoretisert felt. Boken 'Visual Journalism' gir en unik og kritisk undersøkelse av dette området. Gjennom en kombinasjon av teori og praksis, integrerer kapitlene erfaringene fra utøvere innen fotografi, visuell design og scenografi. Den gir innsikt i hvordan disse fagpersonene jobber og de skiftende miljøene de opererer i, samtidig som den presenterer en innovativ teori om visuell kommunikasjon – multimodalitet – som gjør det mulig å bryte ned og analysere de viktigste elementene og mønstrene i visuell design. Ved å utforske visuell journalistikk fra disse to perspektivene og på tvers av en rekke moderne medieplattformer, vurderer teksten i hvilken grad visuell kommunikasjon utgjør en betydelig del av innholdet.